Medlem
|
|
Reg.datum: Oct 2006
|
|
Medlem
Reg.datum: Oct 2006
|
Det är ingen gråzon. Att kopiera bilder och text rakt av och utan tillstånd är olagligt och ett brott mot upphovsrätten. Facebook förbinder sig säkerligen att ta bort material som de fått reda på (via info från tredje part) bryter mot upphovsrätten, likväl som användarna säger att de inte får posta sådant material.
Wikipedia är ju tämligen hårda när det gäller sina riktlinjer, källa ska anges och om något är direkt kopierat ska det vara skrivet som ett citat. Bara för att man citerar behöver det inte vara ok; det går inte att kopiera en hel text och säga att det är ok eftersom det är citerat. Upphovsrätten sträcker sig längre men det blir komplicerat; att inte rakt av kopiera men att kopiera någons idé kan vara ett brott mot upphovsrätten. Just nyheter är fakta och således kan man inte få upphovsrätts på själva nyheten, däremot på texten.
Jag är lite lätt irriterad på de som kopierar mina webbplatser till någon webbplats enbart för deras egen vinning. Det handlar ofta om en automatiska process som ser att jag har ett nyckelord på någon av mina webbplatser som berör deras ämnesområden, men oftast blir det bara fel. Jag skriver om vikten av att göra si och så, och min text citeras / kopieras på en sida som handlar om viktminskning. Knappast okej. Bara det att jag generellt ifrågasätter vinsten av att påpeka detta.
|