Visa ett inlägg
Oläst 2010-03-27, 22:27 #47
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Är mycket tveksam till deras affärsidé. Möjligen kan man, som sades i programmet, bundla den med något & ge bort gratis, men att ta betalt för den är stendött. Betänk då den kostnaden de hade tänkt sig, ca 200 kr / år eller 1200 / livstid - det är rätt mycket pengar och folk är rätt ekonomiska.

Förutom detta så kommer det att krävas en otrolig mängd marknadsföring för att få kunder. Vi pratar alltså miljoner och åter miljoner som måste investeras.

Ytterligare ett problem är ju att man har så otroligt många konton. Google, Facebook, Twitter, MSN, Bilddagboken, My Opera, Bloggen, tiotal forum, etc. Folk skall alltså för det första orka skriva in alla dessa, sedan skall man komma ihåg (och orka) uppdatera dem.

Jag är inte jurist, men jag anar att det även kan vara problem med användaravtalen & lagen. Den juridiska personen som gav detta tillstånd är död. Inloggningsuppgifterna brukar vara personliga, och detta företaget representerar ju alltså inte dödsboet. Får de då verkligen logga på och ta bort en massa saker?

Det sista problemet jag ser är att det är framtidsosäkert - internet har utvecklats otroligt på bara 5 år. Om 20-30 år - finns då ens internet? Och vem vet hur nya autentiseringslösningar fungerar? Det är inte helt omöjligt att man i framtiden kommer att autentisera sig med engångslösenord / certifikat / framtida lösningar även på nätet.

Tror att Rickard Båge hade tur att de drog sig ur, där sparade han rejält med slantar.

Måste dock ge dem en eloge för hur de skyddar lösenorden. Mycket kul ide att använda asymmetrisk kryptering. Ännu bättre hade varit att använda säker symmetrisk kryptering via en HSM, samt en vettigt nyckelderivering.

Senast redigerad av coredev den 2010-03-27 klockan 22:38 Anledning: Stavfel
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat