Citat:
Ursprungligen postat av fanocks2003
Nu såg jag inte på programmet så jag vet inte hur mycket som investerats redan, men om man utgår ifrån att ingen omsättning finns så finns så klart ingen vinst (hehe..uppenbarligen). Men skulle man då som Rickard Båge investera 500.000 kr för 25% så borde, som du nämner, bolaget ha en post-money värdering på 2 miljoner kr. Detta innebär att grundarna någonstans måste ha stoppat in 1,5 miljoner kr eller åtminstone kunna visa upp en nettobalans på 1,5 miljoner kr. Kunde de det? Ifall inte, då skulle jag sagt nej eller investerat betydligt mindre pengar.
Det är som Draknästets hemsida säger i sin Affärsordlista om pre och post-money värderingar: Ett bolag är värt X summa pengar (pre-money) innan investerare går in med pengar. Det betyder att det måste finnas en nettobalans i bolaget eller vinst som man kan sätta en vettig P/E multipel på. Finns inte det så får ju investeraren 100% ägarskap av bolaget.
|
Tid = pengar, har man investerat sin tid som entreprenör så har det givetvis ett värde, sen är det viktigt att entreprenörerna får behålla en stor del av bolaget så de har ett incitament att fortsätta driva bolaget framåt, annars köper investeraren bara ett tomt skal om entreprenörerna lämnar bolaget när de inser att de inte får ut något av det.
Däremot tyckte jag de hade ´gjort en dålig hemläxa för de hade inte räknat på hur många produkter de måste sälja för att nå sitt omsättningsmål.