Nykomling
|
|
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 45
|
|
Nykomling
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 45
|
Har precis pratat med vår jurist om det här med att passa betalningskostnaden vidare till konsumenten.
Principiellt så har Moneybookers inga problem med en handlare oavsett vad för produkt de säljer, eller hur de tar betalt av konsumenterna.
Problemet ligger som Conny säger hos de enskilda betalningsmedlen's som inte tillåter detta. T.ex. Visa, Mastercard men även många andra. Detta är något de kräver för at kunden ska kunna betala med det betalningsmedel de vill utan att få en extra kostnad för detta.
Då vi har avtal med många av dessa betalningsföretag som en "återförsäljare" så måste vi passa detta krav vidare till våra handlare och därför står det som följer i våra villkor:
"5.9, The merchant shall not charge its customer a processing fee, markup or other surcharge for making a payments through the Moneybookers service."
Så även om det inte spelar någon roll för oss egentligen så måste vi passa detta villkor vidare och det gäller alla betalningsföretag då vi alla agerar som förmedlare till dessa betalningssätt.
Sen så tycker jag rent personligen att man inte borde ta betalt för att ta emot betalningar. Jag handlar inte i butiker som tar en "minimum" avgift för kortbetalningar av rent principiella själv och detsamma gäller för ehandel.
Vad du kan göra är "styra" kunden i betalningssidan. Du kan t.ex. lägga din egna personliga favorit högst upp på betalningssidan samt låt det vara förkryssat. Då måste kunden aktivt välja ett annat betalningsmedel vilket inte alla gör.
|