Jag "begriper" att det är populärt, och att det fyller någon sorts behov hos många människor, men jag kan för min *egen* del inte förstå varför - facebook är inte intressant för mig personligen. Men du har rätt - facebook är en gigantisk succe, att påstå något annat vore dumt.
Att det inte är den bästa affärsmodellen är kanske inte relevant i sammanhanget.
Jag håller dock inte med om att facebook/zuckerberg revolutionerat genren eller ens varit pionjär, man har byggt på och vidareutvecklat, på samma sätt som Skype inte var först med internettelefoni, trots att Skype idag är störst.
De flesta stora sajter idag var inte "först" i den meningen, men de var kanske först med att erbjuda tjänsten i ett tillräckligt attraktivt format för att massorna skulle komma.
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Mephisto:
Du, jag och de flesta andra här har mestadels bara sagt vad vi själva tycker om Facebook och det är egentligen helt irrelevant. Det som skiljer en pionjär som Mark Zuckerberg från de som startar webbutiker eller andra konventionella företag är att han ser ett behov som inte finns och vågar göra någonting helt nytt. Det är så man når den stora massan istället för en mindre grupp människor med ett specialintresse. Nu behöver man inte tjäna mer pengar eller göra mer nytta för den skull men Facebook har och kommer fortsätta ha en väldigt stor påverkan på internets utveckling. Begriper man inte det genialt enkla i Facebook och varför Facebook har blivit så enormt populärt så har man missat något fundamentalt gällande hur internet och människor fungerar idag.
|