Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Hur stor andel av invandrare har upplevt krig och annan misär på nära håll jämfört med de som är födda i Sverige?
|
Inga bortförklaringar här inte.
Men om du vill så.
Om jag har levt i misär och i icke ordnade förhållanden i Sverige, flyttar till USA som exempel. Har jag rätt att gå runt i landet, våldta amerikanska kvinnor, råna butiksägare, misshandla människor samtidigt kräva särlagar för att jag lättare ska kunna anpassa mig? Nej, det har jag inte. Det handlar assimilation i första hand vilket dom som har flyttat till USA har varit väldigt duktiga på. Man tar efter deras kultur och deras språk.
Som Lancelot skrev. Skulle jag fly till ett annat land så skulle jag i första hand se till att hamna i ett område med Svenskar men också försöka hamna med lokalbefolkningen för att så snabbt som möjligt integreras i det nya samhället, lära mig det nya språket och hur dom lever. Det är inte sagt att jag ska vända upp och ner på mitt liv men jag måste ta seden dit jag kommer.
Jag kan t ex. inte på en resa till Turkiet trampa in i en moské i samma kläder som Noomi Rapace hade under rättegången i sista filmen av milleniumtrilogin. Det handlar om att respektera andra människor och deras levnadssätt. Man ska inte komma hit och kräva att vi ska ha halalslaktat kött i skolan, införa speciella ledighetsdagar för muslimer eller anpassa badhusen i Sverige så att män och kvinnor kan bada under separata tider.
Jag kan inte heller komma till Iran eller Irak och kräva att jag ska ha det precis som i Sverige. Det går inte. Ska man komma till ett land som Sverige så får man räkna med att det blir en kulturkrock och att man som människa är anpassningsbar.
Kort sagt - Kulturimperialism.