Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Vad baserar du denna fakta på?
För att klargöra lite för dig:
Rosengård (Ja, det heter så, INTE Rosengården) var ett av dom finaste och moderna områden på 60-70-talet när det var nybyggt.
Det fanns lediga lägenheter här, vart placerar man då invandrare som måste ha tak över huvudet? Jo, i dessa lägenheterna.
(Källa: http://www.malmo.se/Kommun--politik/.../Historia.html )
Anledningen till att området blivit utsatt är snarare att standarden har blivit lägre i området, och dåvarande hyresvärd(ar) inte valt att renovera och vidhålla denna höga standard som området haft med dessa låga hyrorna som finns. En hyreshöjning här skulle innebära förlorad inkomst vilket i sin tur resulterar i att man måste vräka barnfamiljer.
Detta hände innan det kommunala fastighetsbolaget MKB gick in som majoritet i området, och då är skadan redan skedd.
Medelinkomsten i Rosengård är 71 700 kr och för invånarna i hela Malmö 118 000 kr.
(Källa: http://www.malmo.se/Kommun--politik/...Rosengard.html )
Så ta reda på fakta innan du spyr ut skitsnack!
|
Först och främst vill jag bara säga att det här är ett diskussions forum. Om ni inte kan diskutera så kanske ni borde vänta med att skriva, ni verkar ta allting för personligt; vilket är det sista man ska göra när man diskuterar politik.
Kära du. Det fanns väldigt, VÄLDIGT många andra platser som man kan "placera" ( Som ni så känsligt sade. Menar ni bosätta kanske?) invandrare på... Var inte naiv...
Anledningen till att jag skrev Rosengården var att jag blandade ihop det med ett område här i Helsingborg. Förlåt om jag sårade dina känslor...
Jag vet att Rosengård har varit ett väldigt fint område; även att alla delar är inte lika dåliga som andra.
Den delen av Rosengård som är "ghettot" har verkligen inte en medellön på 71k. Du kan inte kolla upp medel lönen på hela Rosengård när det bara är en viss del som har det "sämre".
Man kan inte kolla upp medel lönen i LA och sedan anta att LA's Ghettot har likadan medel lön.