Visa ett inlägg
Oläst 2010-03-22, 11:45 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det här är en klassiskt exempel på fördelen med löpande debitering. dvs du debiterar för allt arbete per timme.

Tänk på att du vid varje "uppdrag" har en omställning från andra uppdarg du jobbar med.

Du ska ju alltid räkna som om du jobbar 8 timmar om dagen 40 timmar per vecka (om du jobbar heltid). Om du då måste bryta av ett annat jobb du jobbar med så tappar du kanske 30 minuter bara för att din mänskliga hjärna behöver denna tid för omställning och omfokusering. om du ska göra en "ändring av en länk så är det minsta debitering du ska göra per påbörjad arbetadag 1 timme. Om du blir avbruten en gång i timmen 8 gånger på en dag så kan du m.a.o. debitera hela den dagen på kunden som ringer och vill ha småjobb gjort. Det vore starkt orättfärdigt att debitera andra kunder för denna tid.

Tänk oxo på att all tid du ägnar åt kunden ska debiteras, även telefonsamtal, funderingar, ringa och ta reda på fakta slå upp info på internet, ja allt som du behöver göra för att fullfölja uppdraget.

Det här är normalt och inget konstigt, det är sp det ska fungera....

Var noga med att notera alla småjobb så du kan verifiera i efterhand exakt vad du gjort för kunden. Jobbar du på löpande räkning så har det ingen betydelse vems "felet" är utan du debiterar löpande för den tid du lägger ned på jobbet, dvs även när du rättar buggar (det gör man normalt inte vid fastpris utan där har man lagt på en saftig premie redan i fastpriset för den risken).

Debuitera ALDRIG i mindre kavntum än hela timmar, det är helt normalt att göra det.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat