Ämne: Skapa AB
Visa ett inlägg
Oläst 2010-03-22, 04:07 #10
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Trevligt, det blev en köp/sälj/bytes-tråd av det till slut

Apropå Connys, som alltid lika informativa (tack) inlägg:

Jag skulle ju snarare säga att AB-formen idag slår fast det den var tänkt att förhindra (att bara rika människor kan starta företag), om än kanske i lite mindre utsträckning när man nu sänker kapitalkravet på AB.

Behovet av ett AB som bolagsform är såklart varierande beroende på verksamhet, men 100.000/50.000SEK för någon som städar, eller säljer smycken eller...ja...är MYCKET pengar.
Ett stort problem som jag ser med enskilda firmor är ju att vi lever i en tid där den personliga sfären bara blir mindre och mindre, och startar man en enskilda firma så har man i princip tagit bort alla barriärer som finns (?!) mellan privatliv/offentlighet, och detta har en helt annan innebörd idag än för 10 år sedan.

Samtidigt är det ju så att mycket av det som det "igår" var självklart att man hjälpte till med i sin närmiljö, är "bolagiserat" idag, oavsett om det är äldrevård, barnpassning, städning...vilket nästan gör det omöjligt att inte ha en registrerad firma. I dagens samhälle med det som kallas för "sociala medier" och "sociala nätverk" skulle man nästan tro/önska att det var precis tvärtom, att det behovet minskat.

Jag har ingen ekonomisk förening jag vill bli av med, men vill någon (eller ja, några) här ta över den, göra om den till AB och göra det jag var inne på så skjuter jag till 50-100% av kapitalet...

Senast redigerad av gummianka den 2010-03-22 klockan 04:18
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat