Visa ett inlägg
Oläst 2010-03-21, 10:32 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Men Conny, nu jämför du väl äpplen och päron?

YesBoss har förmodligen beställt av en ganska ny/oerfaren programmerare, och det är snarare en friggebod än ett nytt hus låter det som.

Det du skriver stämmer och är helt korrekt, men är inte riktigt tillämpningsbart överallt. I stora projekt och med stora kunder krävs mer kontroll än i ett litet projekt.

Ringer du mjölkbonden och kollar om deras mjölk som de sålt Arla är bra innan du handlar på Ica också?
Nja, det jag skrev var riktat till en ovan beställare och samma grundprinciper gäller även i små projekt, att beställaren måste veta vad de vill ha och vid fastprisprojekt måste man veta det vid tillfället man skriver avtal om fastpris.

Vet man som beställare inte vad man vill ha så funkar det inte med fastpris, då måste det blir löpande räkning.

Självfallet så har även utvecklarens erfarenhet betydelse för projektets framgång. Men ju mer oerfaren beställaren är desto större vikt att leverantören har större erfarenhet.

Har beställaren mycket erfarenhet så har denne lättare att bedöma leverantörens förmågor och då blir egentligen kraven på leverantören mindre för att nå framgång med projektet. Detta eftersom beställaren då kan anpassa sina krav så de stämmer bättre med leveranskapaciteten.

Det här gäller när det är ett förhandlat "upphandlingsförfarande" (dvs beställaren har redan från början bestämt vem som ska vara levarnör men förhandlar om uppdragets utformning), när man inte bestämt vilken leverantör beställaren vill anlita så blir det genast mer komplicerat för då måste man gå ut till fler leverantörer och begära offert sen ska beställaren göra en utvärdering av offerterna. Samma principer oavsett storlek på projektet.

Principerna är desamma men förfrågningar, offerter och avtal blir givetvis mindre till omfattningen när uppdragen är mindre.

Jag vet som sagt inte de exakta förutsättningarna och det omöjliggörs av att parterna inte har skriftliga avtal, då kan utomstående inte göra riktiga bedömningar i efetrhand, det blir bara generella råd för framtiden så parterna inte gör om sina respektive misstag. Men framförallt att parterna får hjälp med att identifiera vilka misstag parterna gjort.

Som jag tidigare skrev så krävs det två parter som inte kiommunicerar sina verkliga avsikter för att det ska bli problem med kommunikationen. Om man är osäker och inte vet så är det bättre att vara öppen med det än att "förutsätta" en massa saker när man gör upp ett avtal.

Att beställaren vet vad de vill, och leverantören inte tar på sig saker de inte klarar av och att parterna gör skriftliga avtal och att kunden/beställaren gör ett acceptanstest innan de godkänenr leveransen och betalar är viktigt för att det ska bli ett framgångsrikt projekt, de principerna gäller helt oavsett vilken storlek projektet har.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-21 klockan 10:44
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat