Om målgruppen är oerfarna beställare så behöver man nog betydligt mer "ifyllnadsstöd" för att formulera uppdraget på ett korrekt sätt.
Jag har en gammal sida med liknande tänk sedan många år tillbaks som du kan kika på och hämta inspiration från ur funktionell synpunkt.
http://verimentor.se/uppdrag.asp
Jag har lagt upp ett antal comboboxar så kunden/beställaren kan välja färdiga texter för val av avtalsform, kompetesbehov m.m. men jag tycker det skulle vara en lista på "funktioner" som man kan kryssa för om man vill ha och sedan borde varje levantör kunna gå in och ange ett pris på just den specifika funktionen alternativt at tman kan ha "färdiga" mallar för vad det kan tänkas kosta från olika leverantörer.
Men min enkla sida är inte direkt inriktad på "webblösningar" utan mer generell. Borde gå att utvckla så beställaren tvingas specificera den funktion de vill ha på ett standardiserat sätt, så att flera leverantörer sedan kan gå in och lägga bud på detta på ett enkelt och effektivt sätt. Ungefär som man gör på RentACoder, fast bättre för de har en usel rutin för att specificera funktionaliteten, som inte alls är särskilt standardiserad utan en oerfaren beställare kan lägga in vilken skitspec som helst.