Visa ett inlägg
Oläst 2010-03-18, 10:45 #69
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Utrymmet och bw'n är lite tilltaget som alla säger och de är samma med gmail osv osv.
Självklart kan inte alla utnyttja de, då skulle de inte funka och de kan ju alla räkna ut.

De görs ju möjligt genom att alla inte utnyttjar i närheten av detta. 10% av användare använder säkert max 50%, om ens de.
Sen kan jag inte tänka mig att en hunka i månaden skulle täcka kostnad för SAN, 200GB hw disk, backup till disk/band, el, service avtal, anställda som skall pilla med allt, lokaler, osv osv osv.
Så jaaaa klart som f*n att de inte är en möjlig affärsmodell att 100% av alla använder 100% av utrymme och bw.

Eller som servage's affärsmodell, 750gb disk/7500gb bw, är inte direkt hållbar heller om man räknar på 69kr/mån, men där får man inte backup osv så tror att de har en lägre kostnad en binero's "prima" 200gb hosting. Men just att de bara är kanske 1-2% av kunderna som utnyttjar max 50% av de utlovade.
Tänkte själv precis dra upp Servage... Förr så var det ramaskri över Servage's fullständigt oseriösa trafik- och diskutrymmesgränser, och de hade lika gärna kunnat kalla det för "fri trafik" eller "fri diskplats" a'la Dreamhost - det var ju helt omöjligt att de kunde leverera en sådan tjänst till alla sina kunder. Och kunde man inte göra det, så var det bara löjligt och lurendrejeri att leverera en sådan tjänst.

Nu är det helt plötsligt OK, trots att det nästan handlar om "overoverselling" a'la Dreamhost ("Unlimited + 50GB"), om ni förstår vad jag menar. Man blir lite besviken, när man själv fått skit i alla dessa år för att man gjort samma sak fast i en betydligt mindre skala. Enda skillnaden var att vi inte kallade vår trafik för "inga problem" utan för "fri trafik".

Givetvis kunde vi inte leverera obegränsad mängd trafik, men precis som Binero, så visste vi att inte ens 10% av våra kunder skulle börja dra 3+ TB trafik i månaden. Men vi hade faktiskt flertal kunder som drog 1+ TB trafik i månaden, utan att rörde oss i ryggen. Det var som tidigare sagts i tråden, främst CPU/RAM som bidrog till att vi var tvungna att avsluta en kunds konto.

Men missförstå mig rätt - overselling är i princip nödvändigt, och inte fel om det görs på korrekt sätt. Jag tycker bara personligen att det är lite tråkigt när man går till överdrift a'la Dreamhost/Servage.
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat