Citat:
Ursprungligen postat av whizzter
tartar: Paralellerna drar jag för att försöka få fram en kulturell kontext. Vad som är försvarbart är ju helt beroende av en sådan kontext. Irrationellt rädda är nog inte i en majoritet men dom är nog många och lägger ner nog mycket tid för att sätta agendan politiskt och på andra sätt trots att folk i allmänhet inte bryr sig ett jota eller håller med dom alls. Som exempel är det ju förbjudet för ungar att kasta snöbollar på massor av skolor nuförtiden.
Sätt våra reaktioner i kontrast mot hur man skulle reagera på ett bombhot i t.ex. Kina eller Israel. (Vet ärligt talat inte helt hur dom skulle reagera men i Kina är dom ju inte lika anala över människolivs värde).
Den poäng jag försöker komma fram till är att i vår jakt på en utopi där ingen behöver vara ledsen totalt tappat initiativet till framsteg.
|
Jag är tämligen säker på att man reagerar precis likadant på bombhot i Israel, och troligtvis även i Kina. Ansvariga som begår uppmärksammade misstag brukar nämligen inte behandlas särskilt varsamt i Kina. Jag tror knappast heller vår tekniska utveckling (eller vad du nu menar med "framsteg") har någon som helst koppling till vad polisen väljer att göra eller inte göra vid ett bombhot.