Nykomling
|
|
Reg.datum: Jun 2008
|
|
Nykomling
Reg.datum: Jun 2008
|
Jag tänker faktiskt ta och hålla med Patrik här. Vi har dragit på oss en fruktansvärt svår släng av irrationell rädslekultur. Håller inte med om att man borde kört tåget förbi en bombhotade tågstation (eftersom man inte kan avgöra hurvida alla på tåget vill ta risken).
Men det finns folk som seriöst tror att mördare hänger i alla löparbanor fast det dör folk i trafiken varje dag. Varje gång någon fastnar med sin Canada Goose jacka i ett högt stängsel så måste hela skolan in till kuratorn (och man kallar in extra kuratorer för att hantera trycket).. samtidigt som förortsskolorna på långa vägar saknar resurser (i form av t.ex. kuratorer) för att fånga upp en del ungar som har problem med sig hemifrån (sedan när en problemunge rånar en rik unge så ska alla bli rädda över ungdomsvåldet).
Det handlar inte om huruvida man har empati. Det handlar mer om folkvett, rationalitet och proportionalitet. Idag får alla som skränar om att dom är rädda över något massa utrymme och resurser som hade kunnat användas på något vettigt sätt.
När sedan något riktigt hemskt händer så står vi totalt handfallna eftersom "det är så stort" för att vi satt våra referensramar i relation till alla irrationella rädslor. En klasskompis till mig dog i tsunamin 2004 och då jag satt i sektionsstyrelsen så pratade vi med några av dom som kände den som dog bäst ifall vi skulle hålla någon minnesstund eller om vi på annat sätt kunde hjälpa till. Som svar fick vi att det ändå var en angelägenhet för dom som stod närmast, skolan som organisation hade anordnat någotslags krismöte som i princip varit ett fiasko då kuratorerna egentligen inte hade något vettigt att säga till dom som faktiskt var berörda. Istället var det massa "chockade" personer som tog upp plats.
PS: Jag är KTH student och kan informera om att en stor nog mängd studenter tydligen stannade hemma för att skolan gått ut med direktiv om att studenter som inte dök upp på tentamina ska kunna komma överrens med sina lärare om nya examinationer.
|