Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan
Creditcards.com såldes för $96 miljoner.
Är det bara det om det är fantasisummor, som det inte räknas. Det är alltså du som drar linjerna till vad som räknas och inte räknas. Ursäkta mig, allting handlar inte bara om domäner även fast domänpaddlarna vill få det att framstå så.
|
Fel igen. Kom igen nu Johan... Creditcards.com gick för 2.75 miljoner USD enligt
DNjournal.
Källa på 96 miljoner tack?
När det gäller domänförsäljningar så är det många siffror som kastas fram och tillbaka i många affärer. Det handlar inte om att jag dissar alla fantasisummor, däremot dissar jag (och de flesta andra) siffror som inte blivit bevisade genom t.ex bankuttdrag eller pressreleaser från båda parter, försäljningen har skett på auktion eller genom en etablerad och respekterad plattform/företag för andrahandsförsäljningar (för att bara nämna några).
Man måste vara väldigt källkritisk när det gäller dom här affärerna, många vill slå sig på bröstet och tar i lite extra. Den bästa sammanställningen som finns är nog DNjournals all time high som genom åren har sammanställts av dom efter att ordentliga bevis plockats in innan de publicerat affärerna. Det finns ett par andra liknande siter också.
Och du måste ju förstå att det är skillnad på en företagsförsäljning och domännamnsförsäljning. När Yahoo! 2003 köpte Overture Inc (altavista.com) för 1.63 miljarder dollar så innebar inte det att de köpte domänen altavista.com för den summan, även om Overture ägde altavista.com som följde med i köpet och antagligen var en av de främsta anledningarna till att Yahoo! öht var intresserade av Overture.
Citat:
Jag bryr mig mindre om titlar och sånt, allt jag vet är att domänerna som jag radade upp har högre värde än Sex.com, med eller utan parkerade sidor. Vilket dem inte har nu. (parkerad sidor)
Kanske om vi drar bort 9/10 av den där business.com försäljningen så får ni det slutgiltiga "domänvärdet". Näe, jag bara skojar om det sista.
|
VARFÖR DÅ? Börjar bli riktigt irriterande att du den ena sekunder sitter och säger att du inte kan underbygga dina fantasivärderingar med några fakta överhuvudtaget för att sedan i ditt nästa inlägg göra samma sak igen. Vad i hela fridens namn grundar du dina "expertvärderingar" på?!?
Citat:
Det är mestadels endast en försyns skön forumkategori för oss som drömmer skön våta domän drömmar alldeles för ofta.
|
Jag och många andra har nog inte riktigt den synen på denna kategori. Personligen har jag inga egna ambitioner att köra en jätte exit på en domänförsäljning utan engagerar mig i denna forumkategori då jag finner domännamn intressanta i allmänhet, både när det gäller t.ex teknik, andrahandsmarknad, värdering, utveckling och domänrelaterad politik.
Tror du tyvärr aldrig att kommer vakna upp ur din egen våta dröm med tanke på den kompetens och erfarenhet du hittills uppvisat i dina inlägg.