Citat:
Ursprungligen postat av petlin
Jag skulle nog ändå ge rådet att inte boka hela beloppet som försäljning på 3051 utan att dela upp det och boka den delen som kunden har betalt i frakt (exkl moms) på 3520 och bara boka försäljningen (exkl moms) av din vara på 3051.
Då kan du lättare se vad dina prylar drar in och jämföra det med dina kostnader för varuinköp och du kan dessutom jämföra dina intäkter för frakt med utgifterna för frakten på 5710 bättre.
Antar att du i det första fallet har räknat med en viss marginal medan du för frakterna helst bara vill gå runt (eller kanske t.o.m har en kalkyl på en viss förlust).
|
Nej så ska han inte göra. Har han sålt produkten inklusive frakt och omkostnader till kunden så är det det beloppet ekl moms som ska bokas som försäljning. Resten är bara kostnader under kontoklass 4 (rörliga kostnader, eller strategiska inköp).
PayPal-kostnaden borde man kunna boka upp endera som bankkostnad eller lägga upp ett eget konto underklass 40 som heter "Direkta Försäljningsomkostnader" så kan du hålla järkoll på hur stora dessa kostnader egentligen blir och då blandar du inte ut dem med andra bankkostnader. (Detta är bara min personliga åsikt).
Om han har specificerat fraktkostnaden till kunden så ska frakten bokas in som en separat intäkt, men inte om den är "inbakad" i priset.
Det framgick inte om det var en vara eller om det var flera....