Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Danneskjold har helt rätt i det han skriver.
Näringsidkare får inte ingå avtal med minderåriga! Det finns undantag och det är om det sker till kontant betalning. Det vill säga att en minderårig får gå in i godisbutiken och köpa en påse godis om den minderårige betalar kontant.
När man betalar med ett telefonabbonemang så är det en kreditförsäljning och det får aldrig ske till minderåriga.
Det har ingen som helst betydelse att det gäller en tjänst som ko nsumeras samtidigt som den produceras. Det är själva kreditförsäljningen till minderårig som gör det hela olagligt.
Det hela kan vara lite mer komplicerat pga att det troligen är föräldern som står för abbonemanget, men min tolkning är att det inte har betydelse i sammanhanhet utan att det är den minderårige som har varit avtalspart med webbtjänstleverantören trots allt.
Jag skulle kunna tänka mig att det skulle vara OK om den minderårige betalar med en mobil med kontantkort, menrättsläget är nog skakigt här oxo.
Det ligger helt och hållet på näringsidkarens ansvar att göra en ID-/ålderskontroll så att denne aldrig ingår kreditavtal med minderåriga.
Min tolkning är att det mest riktiga är att återbetala alla pengar i detta fall. Samt införa en bättre ID-/ålderskontroll.
Jag har en kompis som råkade ut för att hans 16-årige son använde familjens telefonabbonemang (på den tiden man använde uppringt internet) för att klicka på lite porrbilder på internet. Det var på en webbsida av företaget "TromBromStrom" (som f.ö. är välkända modemkapare). I det fallet så rekkomenderade jag min kombis att bestrida kravet eftersom avtalet hade ingåtts med en minderårig motpart, efter lite knorr så avskrevs fodran så småningom.
Avtal ingångna via ett telefonabbonemang (oavsett om det är fast eller mobilt) är ju lite vanskliga eftersom man aldrig riktig vet vem som finns i andra änden. I en rättstvist är jag personligen övertygad om att rätten skulle fria abbonemangsinnehavaren från ett avtal som ingåtts "automatiskt" via abbonemanget pga dessa svåriogheter att avgöra vem som egentligen ingått avtalet (vem som är avtalets parter).
Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-13 klockan 14:56
|