Citat:
Ursprungligen postat av petlin
Jag skulle nog ändå ge rådet att inte boka hela beloppet som försäljning på 3051 utan att dela upp det och boka den delen som kunden har betalt i frakt (exkl moms) på 3520 och bara boka försäljningen (exkl moms) av din vara på 3051.
Då kan du lättare se vad dina prylar drar in och jämföra det med dina kostnader för varuinköp och du kan dessutom jämföra dina intäkter för frakt med utgifterna för frakten på 5710 bättre.
Antar att du i det första fallet har räknat med en viss marginal medan du för frakterna helst bara vill gå runt (eller kanske t.o.m har en kalkyl på en viss förlust).
|
Hej.
Menar ni alltså att jag ska ha totalpriser minus frakten som försäljning?
D.v.s. om frakten ligger på 35 :- och kunden har betalat in 158:- så tar jag 158 - 35 = 123
Menar ni att jag ska bokföra allt tillsammans som en verifikation även frakten.
Som nedan:
A10 2010-01-21
Konto M.kod Text--------------------Debet----------Kredit
1932 Paypal Konto------------------149,38
6570 Bankkostnader-----------------8,62
3051 Försäljn varor, ored----------------------------98,40
2611 Utg moms förs inom Sv, ored-------------------24,60
5710 Frakt/transp/försäkr varudistr 51---------------28,00
2641 Debiterad ingående moms----------------------7,00
@Petlin:
Jag håller med om att det blir lättare att se min vinst. Men då blir det en avvikelse på momsen pga att jag bara har 24,6 i utgående moms när momsen ska vara på hela totalkostnaden.
d.v.s. 20% av 158 kr =31,6