|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag måste saga att jag blir väldigt (positivt) förvånad av svaren. Jag trodde inte det fanns någon i det här landet som var nöjd med sin logistikpartner.
Vi skickar drygt 50 försändelser om dagen (ej helger). Det genomsnittliga varuvärdet är ca 450 kr. 90 % av utskicken väger under 2 kg, men över 100 g. Ungefär 25 % av beställningarna är postförskott.
Lejonparten av det vi skickar går alltså som skrymmande brev med Posten Meddelande. En liten del av försändelserna går som REK eller Postpaket. Det beror lite på vikt och varuvärde. Vi använder idag Unifaun med orderkoppling, så skrivaren spottar ut rätt etikett automatiskt beroende på beställda varor.
Personligen så är jag mycket missnöjd med Posten. En allt för stor del av våra skrymmande brev kommer aldrig fram. Det är extremt sällan som någonting försvinner helt. Men en stor del av avierna når aldrig mottagaren som därför inte kan hämta ut sin beställning. Vi har dagligen kunder som blivit utan avi.
Postpaket via Posten Logistik är inte ett alternativ. Priserna är helt enkelt för höga. Inte så konstigt heller, eftersom de tar betalat för 3 kg, även om ett paket väger 100 g. Jag har förhandlat priser med Posten och fått en ganska kraftigt prissänkt offert. Men det är fortfarande för dyrt.
Alternativen som återstår blir då:
1. Posten Varubrev
2. Schenker
3. DHL
Hur de olika alternativen hanterar pallfrakt eller internationella leveranser är inte relevant i mitt fall, eftersom vi uteslutande skickar mindre försändelser till svenska privatpersoner.
Eftersom det går att skriva avtal via tredje part med både DHL och Schenker så verkar det inte spela någon större roll på priset hur stora kvantiteter man skickar. Jag funderar därför på om man kanske skulle låta kunden själv välja. Som jag förstår det så har tex DHL en tjänst där kunden själv kan välja utlämningsställe. Min tanke är att om kunden upplever alternativen som för avlägsna, så har denna alltid möjlighet att välja Schenker eller Posten istället.
|