Vi arbetar med logistik och främst logistik för e-handlare. Allt beror på vad du har för varor. Varför välja en aktör när de olika aktörerna är bra på olika saker.
Posten är bäst på brev då ingen annan kan mäta sig med denna tjänsten och även bra service på paket. Schenker är ok på skrymmande varor som inte väger mycket och DHL på paket och pall.
Så innan man börjar jämföra priser, tider med mera ska man först fundera på vilken/vilka tjänst/tjänster man behöver.
Aftonbladet gjorde förra veckan ett test på de olika aktörerna:
http://www.aftonbladet.se/ekonomi/me...icle6711331.ab
Min uppfattning av de olika aktörerna:
Posten
Absolut bäst på kvalité oavsett hur mycket det än gnälls på dem. Kan höra ihop med att de tar hand om den största kakan av det vi e-handlare skickar och får därför mest klagomål. Med Posten får man betala en aning mer för pakettjänsterna men service och enkelheten för kunden ska få kosta enligt mig. Spara istället in på andra ställen i din verksamhet.
DHL
Bra priser, bra kundsupport och enkla att arbeta med. Nackdelen är att de inte har riktigt så bra utlämningsställen som Posten. På landsbygden är det nästan förfärligt dåligt.
Schenker
Bra priser men man får vad man betalar för. Utlämningsställen där kunder på landsbygden kan få åka långt till och även längre leveranstider. Tidig hämtning och du måste skicka minst 5 paket/dag för hämtning.
Hoppas att det var till någon hjälp och har du frågor hjälper jag gärna till.