Visa ett inlägg
Oläst 2010-03-05, 14:04 #4
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Standard Vanligt missförstånd

Citat:
Ursprungligen postat av addiction1 Visa inlägg
Har en liten fråga bara. Kollar man under Information på Lendos program hos TradeDoubler så står det längst ner:

"# Sökordspolicy
Lendo har en stängd sökordspolicy vilket innebär att du inte får köpa sponsrade länkar för att driva besökare direkt till Lendos hemsida. Att köpa varumärket, särskrivningar eller felstavningar av detta är förbjudet."

Innebär det att man inte får använda AdWords för att driva trafik till ens lånesajt som sedan skickar vidare besökaren till Lendo? Du har väl använt dig av AdWords?
Med stängd sökordspolicy menas att man inte får driva trafik direkt från Adwords till annonsören. Det fanns en tid då det gick att tjäna hyggligt med pengar utan att överhuvudtaget ha en webbsida genom att buda på några väl valda ord och hoppas att på att tillräckligt många som klickar på Adwordsannonsen senare gör affär på målsidan. Åtminstone tillräckligt för att finansiera kostnaderna för Adwords.

Att driva trafik till egna sidor där det bland annat finns annonser till andra företag är ju själva grundidén med Adwords och självklart tillåtet. Du får dock (vanligtvis) inte konkurrera med företagen du marknadsför genom att lura läsaren att tro att de kommer till annonsörens sida om de klickar på en Adwordsannons. Inte heller får du buda på annonsörens företagsnamn eller andra ord som är unika och direkt kopplade till en viss annonsör (se bl.a. Lendos policy ovan).

Föreställ dig att ditt företag säljer bantningsmedel på nätet. Vad vore väl bättre än att få en besökare frivilligt och gratis via en sajt om bantning och som just läst några övertygande texter?
Den besökaren tillhör ju den definitiva målgruppen. Arbetet och kostnaderna för att sålla bort de som inte är (tillräckligt) intresserade har ju affiliaten tagit. De som kom via Adwords men inte klickade sig vidare till din sajt.
Dessutom är det mycket billigare för företaget att nå intressenter. Ditt företag kanske tvingas betala igenomsnitt 5 kronor för en besökare via dina Adwords-annonser medan besökarna från affiliatens sida är gratis (om vi bortser från ev. fasta utgifter till nätverksägarna).

Att vara annonsör i ett affiliate-nätverk är att låta andra stå för marknadsföringen och bara betala då intäkter genereras (sales). Det är ett utmärk sätt för t.ex. det lilla företaget att nå ut på en större och bredare marknad än vad de skulle ha råd med om de stod för motsvarande marknadsföring själva. Dvs, helt riskfritt (om vi bortser från ev. fasta utgifter till nätverksägaren).

Det finns ytterligare en intressant dimension i sammanhanget. Låt säga att en affiliate betalar igenomsnitt 3 kronor för varje besökare, dvs, för ett klick på dennes Adwordsannons. Varför inte låta andra affiliates göra det jobbet och ta en större del av kostnaden genom t.ex. betala 1 kr för ett klick på deras sajter? Alltså affiliate till en affiliate som marknadsför t.ex. banklån.
Paginas Jakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat