Visa ett inlägg
Oläst 2010-03-04, 21:13 #1
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Thumbs down Lendo smörjer sig

Har nämnt Lendos tvivelaktiga metoder i en tråd där en annan annonsör har huvudrollen. De har oavbrutet trixat med arvodesmodeller och respektlöst bollat med affiliaters i de snart två år som deras tjänster funnits på marknaden. De matchar låntagare med ett urval långivare och vill att affiliates skickar trafiken. Arvodena har pendlat mellan 50 och 200 kronor per leads i olika nätverk och på olika segmentsnivåer.

Inte sällan har de bytt ersättningsmetod när man väl uppnått det högsta segmentet och därmed har samtliga affiliates fått starta om från det nya minimiarvodet. Vid ett flertal tillfällen har de också dragit undan mattan genom att skicka tillbaka affiliates till det lägsta segmentet med motiveringen att de inte levererar kvalitativ trafik. Bara det argumentet gör mig osäker på om ledningens totala antal kromosomer är jämnt delbara med 46. Få är väl de affilates som har möjlighet att ta fram levnadsprofiler på sajtbesökarna innan de fyller i en ansökan!

Med den senaste ersättnings-innovationen överträffar dem sig dock själva. Från att ha erbjudit 180 kr per lead (högsta segmentet) så ändrar de spelreglerna under pågående arvodesmånad och erbjuder 250 kr per sale i TDs nätverk.

Jag håller på att plocka bort deras annonser men det tar sin tid så därför registreras det fortfarande leads. Även cookien från tidigare besök gör sitt. Antalet leads är nu uppe i 48 och av dessa har - hör och häpna - 2 övergått till sale. Det ger mig 500 kronor mot de 48 x180 = 8,640 kr det skulle blivit om de fullföljt avtalet som jag baserade min marknadsföring (utrymme, Adwords etc.) på. Och detta på tre + dagar.

Observera att dessa 48 ansökningar uppfyller de grundvillkor som Lendo satt upp för att vara behörig att söka lån. Siffrorna talar för sig själva. Lendo och deras samarbetspartners plockar inte guldkorn de utvinner diamanter från trafiken vi skickar till dem. Alltså helt på vår bekostnad eftersom vi inte sällan har direkta utlägg för att locka presumtiva kunder till deras målsida via Adwords etc. Det är uppenbart att de publicerade grundvillkoren inte på långa vägar är i närheten av de verkliga krav som de ställer för att bevilja ett lån. För det kan väl inte vara så att det går så dåligt för Lendo att de även tvingas trixa med trackingen nu?

I vilket fall som helst måste Lendos siffror vara sämst i branschen, inte bara i Sverige utan i hela världen. Jag har då aldrig varit i närheten av något liknande. Lendo är inte ensamma om att erbjuda ersättning för sale men det finns ingen som uppvisar så dåliga - i de närmaste obefintliga - försäljningssiffror. Och trots konkurrenternas betydligt bättre siffror betalar de mångdubbelt mer. Sevenday 828 kr, Pluslån 2% på lånebelopp, City (när de fanns ) 1000 kr etc.

Ständigt - över en natt och utan varsel utplånar Lendo de förutsättningar som ligger till grund för de företagsekonomiska beslut en enskild affiliate tagit inom ramen för sin verksamhet. Annonsörerna har rätt att ändra sina villkor men det är fult att göra det allt för ofta och i synnerhet under pågende "avtalsperiod" med få dagars varsel.

Fy skäms och schas, Lendo.

Finns det någon (som inte arbetar på Lendo) som har ljusare erfarenheter av denna svarte Petter bland annonsörer? Dela med er av erfarenheterna.

Senast redigerad av Paginas Jakobsson den 2010-03-04 klockan 21:22
Paginas Jakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat