Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ
När det gäller DDOS så hjälper det väl inte med BGP (bortsett från att man kan sluta annonsera ut attackerade adresser).
|
Jo, med BGP man kan tala om för sina "BGP-anslutningar" att man ska droppa trafik får ett specifikt mål som är under attack. Det är det absolut effektivaste för att rädda de andrfa kunderna. Målet är såklart helt nere under tiden detta pågår.
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ
Är det vanligt att webbhotell har flera linor men att ett/flera/alla nät är bundna till en specifik lina så att det ändå inte finns redundans?
|
Jag gjorde en liten koll på detta. Och det är tydligen det vanligaste om man tittar på en bunt svenska webbhotell.
Några exempel på större webbhotell som inte har egen BGP som förlitar sig till en eller flera internetleveranörer är som sagt FSData men även, Ipeer, Levonline, Space2U, Surftown, Sajthotellet, Admax, Internet.se.
Detta behöver inte vara dåligt. Att sköta om BGP krävs mycket kunskap och flera av webbhotellen har inte så mycket personal. Det är svårt att hålla denna kompetensen på fler personer på ett litet företag. För att verkligen kunna ha kompetens om BGP så måste man jobba med det ofta (minst varje veckan), och det är svårt för webbhotellen att göra detta då det oftast inte också säljer internetanslutningar som kräver BGP till deras kunder.
Många av webbhotellen är inhyrda i andra serverhallar där det finns gott om redundans och BGP är överflödigt, och att webbhotellen har bra sammarbete med de som sköter deras internettrafik.
Men om webbhotellet sköter sin egen internetanslutning och till och med har sina servrar i egna lokaler så är det väldigt viktigt att köra BGP (personlig åsikt).
I listan ovan så kör FSData, Ipeer, Space2U servrar i egna lokaler (rätta mig om jag har fel).
/Jonas - kör BGP med fyra stycken operatörer