Citat:
Ursprungligen postat av Perben
Är det fler än mig som erfarit väldigt låga lead-to-sale på ICA-bankens program? Har en click-to-lead som ligger i linje med övriga banker (~20%), men faktiska avslut till tagna lån sker bara från ~15% av dessa leads. Mao, hundra ansökningar ger femton godkända lån, vilket är extremt lågt. Någon som delar denna statistik?
|
Det stämmer och siffran är ganska bra för att vara ICA. Jag övergav dem för över ett år sedan. Det finns många konkurrenter att lägga krutet på i stället. Min erfarenhet är också att IKANO är dyra i drift, dvs kostar många besök, klick och ansökningar per sale.
Vill samtidigt passa på att varna för Lendo. De har visserligen strulat hit och dit med affiliates sedan starten för snart två år sedan men nu har girigheten definitivt fått Lendos gröna ansikte.
De dribblar ständigt med arvoden och sina segment-stegar. När man väl uppnått en försäljning som flyttar upp sajten till deras högsta segment (arvode) kommande månad, brukar det ta två-tre dagar innan de meddelar att sajten flyttas ned till första nivån igen som ett resultat av låg kvalitet på leadsen (som om jag bestämmer vilka som söker). Det ska tilläggas att alla leads uppfyller de ansökningskrav som de bestämt.
Nu senast - i mitten av februari - ändrade Lendo vilkoren igen - för alla. Nu betalar de bara för levererat lån. Tidigare gav en lead 180 kronor hos TD (högsta segmentet). Nu ger en sale 250 kronor. Problemet är att de beviljar så inihelv..e få av de som uppfyller grundkraven och ansöker.
På en och en halv dag har jag haft 21 leads men bara 2 har blivit en affär (enligt deras redovisning). Det jag tidigare fick 3780 kr för (21x180) får jag nu 500 kronor för eller 24 kr per leads/godkänd ansökan. Därmed intar Lendo ohotat jumboplatsen vad gäller att betala sämst genom tiderna. Till och med den mest obskyra oseriösa mörkskygga snåla sms-långivaren betalar bättre.
Numer kör Lendo sin affiliateutnyttjande verksamhet endast via TD så glöm en dialog med själva nätverket. I bästa fall får man ett standardiserat svar om en vecka undertecknat av ett förnamn och sedan händer det absolut inget mer.
Jag uppmanar därför flera att BOJKOTTA Lendo till de upphör med sina fulmetoder. Sluta trixa Lendo, koncentrera er på affärerna och bluffa inte om villkoren som sedan inte gäller.
Det finns en uppsjö av alternativ till Lendo som med samma sale-siffror som betalar betydligt bättre. T.ex. Sevenday 818 kr, Pluslån 2% av lånebeloppet.
Och Freedom Finance som är en den ständiga storsäljaren (strular aldrig utan håller sig till avtal) betalar upp till 200 kr för en lead. Andra aktörer är Bank2, Bluestep, Thorn fl.