Visa ett inlägg
Oläst 2010-02-28, 15:59 #8
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Jag skulle tvärtom föreslå att göra sidindelningen på serversidan. Användarupplevelsen ska alltid komma först, och är det en lång lista blir den bättre så. Endast om listan är såpass kort att sortering osv kan göras såpass momentant på klientsidan att det ligger på nivå med ett normalt ajax-anrops svarstid (<300ms) finns det anledning att gå ifrån det.
Självklart bör användarupplevelsen komma först. Det finns dock två sidor av myntet. En lite längre initial väntan medans hela listan laddas och i princip ingen väntan medans man bläddrar mellan sidorna / filtrerar eller flera kortare väntetider när man bläddrar/filtrerar och måste ladda ner nytt content. Frågan är om dagens webbläsare och linor är så snabba att vilket som kvittar?

Det första borde (väl) dock vara att föredra för sökmotorer.

En annan fördel med klientsidepagineringen torde vara att man slipper göra en "graceful degradation"-lösning för pagineringen. De som inte kör javascript får hela listan på en och samma sida, medans de som kör JS kan bläddra och filtrera hejvilt. Ska man köra på alternativ två kan man behöva göra dels serversidepaginering och sen lägga på en ajax-lösning ovanpå det.

Jag får helt enkelt testa mig fram och se vilket som fungerar bäst. Det verkar i alla fall inte som det finns ett sätt som alla gör på.

Tack för svaren!
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat