Sedan den 1 april 2004 är e-postreklam till svenska konsumenter förbjuden i lag.[5] Lagen gäller för svenska juridiska personer som vill skicka e-postreklam (inklusive via SMS) till svenska privatpersoner. Enligt lagen måste alla reklamutskick innehålla en länk längst ner där mottagaren kan avskriva sig och slippa få fler meddelanden.
Det är tillåtet att skicka reklam om det finns en etablerad kundrelation och kunden inte uttryckligen har begärt att slippa få e-postreklam. Det är också lagligt om mottagaren bett att få reklam från företaget, till exempel om mottagaren skrivit upp sig på ett så kallat nyhetsbrev eller på annat sätt anmält att man vill ha erbjudanden till sin e-postadress. Mottagaren godkänner då att företaget skickar reklam via e-post.
Företag (juridiska personer) skyddas dock inte av ändringarna i marknadsföringslagen. Lagändringarna är en anpassning till artikel 13 i Europaparlamentets och Europarådets direktiv 2002/58/EG (12 juli 2002) om behandling av personuppgifter och integritetsskydd (kommunikationsdataskyddsdirektivet). Direktivet håller på att införas inom hela EU.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skr%C3%A4ppost