Citat:
Ursprungligen postat av jgabor
Jag ber om ursäkt, jag menade inte att lägga ord i munnen på dig eller påstå att du inte uppfyller någon av punkterna du tar upp. När det kommer till definitionen av begreppet "cloud", så håller jag faktiskt med dig.
Ville bara påpeka att begreppet fortfarande är föremål för diskussion och att det inte alltid är helt glasklart gällande vad molnet faktiskt innebär, och det är därför extra viktigt att vara tydlig med vad man menar med "cloud".
|
Ingen fara, men det viktiga för trådskaparens behov är nog inte om man kallar det för cloud eller inte, utan att plattformen medger just skalbarhet och redundans, någon som inte ens en VPS eller en dedikerad server medger.
Anledningen till att jag sa tidigare i trådan att välja ett cloud hosting konto är att det låter ju inte klokt att rekommendera trådskaparen istället med att säga "Välj ett webbhotell som skalar och är redundant"
olsserik rekommenderar inte webbhotell eftersom dom inte skalar uppåt för hans behov och därför hävdar jag att han mycket väl kan välja ett cloud hosting webbhotell. Sen att det inte finns så många, framförallt inte i Sverige är ju en helt annan sak.
Så våra rekommendationer lär då bli:
- Välj ett "cloud hosting konto" som enkelt skalar hur långt som helst, ofta runt från 50kr/mån och uppåt.
- Välj en unmanaged VPS eller dedikerad server, där man inte exakt vet hur man skalar enkelt uppåt, kostnad troligen minst 5ggr dyrare än ett "cloud hosting konto"
- Välj en managed VPS eller dedikerad server, där man inte exakt vet hur man skalar enkelt uppåt, kostnad troligen minst 20ggr dyrare än ett "cloud hosting konto"