Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Skillnaden mellan AB och enskild firma är ju framförallt att ett AB är en egen juridisk person. Du är du och bolaget är bolaget, och du är anställd av bolaget när du jobbar med det.
När det gäller säkerhet, i en enskild firma har du ansvar för hela bolaget, skatt- leverantör- och andra skulder som kan uppkomma. I ett AB har du, om du sköter allting, bara ansvar för skatteskulder om du sitter i styrelsen.
"Nackdel" med AB är att man måste anlita auktoriserad revisor, men det är ingen större kostnad egentligen.
|
En auktoriserad revisor är bra att ha för de brukar vara väl pålästa och känner till möjliga skatteavdrag som man själv missar.
Jag har för det mesta fått revisionsarvodet betalt av att revisorn hittae avdrag som jag inte hade blekaste aning om. Så har man bara intäkter på 0,5 Mkr elelr mer per år så är i princip revisorn självbetalande. Ju större omsättning desto mer lönsamt....