Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems
Haven släpper inte ut CO2 utan tar upp CO2 från atmosfären. CO2 står för 9-25% av växthuseffekten. Och människan står bakom utsläpp av många av de andra växthusgaserna också, tex metan (främst från djuruppfödning) och N2O (från jordbruk).
Jag kan återkomma med källhänvisning om ett par dagar om du vill ha, det mesta är från universitetskurser vid SLU, men jag har bara ett par pärmar här med bilder/anteckningar här men kan kolla upp källhänvisningar i början av nästa vecka då jag kommar att ha tillgång till resten av kursmaterialet.
|
Havet både släpper ut och tar upp CO2, det jag ville komma fram till (som jag helt misslyckades med) var att haven kan ta upp bra mycket mer CO2 än vad det idag gör. Haven reglerar CO2-halten i atmosfären (se Henrys lag) med hänsyn till temperaturen.
Om CO2-halten styr temperaturen tycker jag det är konstigt att CO2-halten följer temperaturkurvan med en fördröjning.
http://joannenova.com.au/global-warming/ice-core-graph/ (längst ner)
Jag säger inte att CO2-halten inte alls påverkar klimatet, men det är inte den som styr det.
Detta är min övertygelse efter att (kritiskt) ha granskat det material jag kommit över.
Men men, jag är inte speciellt intresserad då jag anser detta politiska spektakel vara över.
Du kan skippa källhänvisningarna för min skull, men någon annan kanske är intresserad.