Visa ett inlägg
Oläst 2010-02-17, 16:57 #17
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ddaarruuddee Visa inlägg
Precis, den naturliga uppvärmningen är ett faktum ja. Att människan skulle påverka den är en helt annan sak. Temperaturskillnaderna de senaste 200 åren kan likställas med de som skedde mellan år 800 - 1000, och då fanns det väl knappast bilar, flygplan, fabriker och allt annat som sägs leda till vår jords undergång.

Att lägga ner tid och (i vissa fall) pengar på något som man ändå inte kan påverka är korkat.
Jordens naturliga cykler med klimatförändringar och istider är minst sagt... människofientliga. Så någonting måste vi göra förr eller senare, oavsett om det är vi själva som har påverkat klimatet eller om det är en helt naturlig förändring som är på väg.

Att lägga ner tid och (i vissa fall) pengar på något som man ändå inte kan påverkar är... mänskligt. Idag styr vi över saker som man för hundra år sedan trodde sig vara maktlös inför. När oroade du dig över sjukdomar som böldpest och kolera senast?

Jag håller med dig om att temat klimatförändringar kan kännas lite uttjatat. Lösningarna som presenterats hittills verkar även ganska omöjligt. Att få folk att leva mer "klimatsmart" är ungefär lika rimligt som att få alla feta människor att tappa sin övervikt och att alla rökare skulle sluta röka. Det kommer inte att hända.

Jag läste en intressant artikel för något år sedan om en alternativ lösning på problemet. Det gick ut på att helt enkelt smälla upp en förbannat stor solparasoll mitt i Sahara. Tanken var att den skulle blockera 0,5 % av jorden yta och på så vis sänka temperaturen med flera grader. Tekniskt var det genomförbart redan idag enligt artikeln. Men det låter så klart helt tokigt.

Jag tror att klimatförändringarna kommer att ställa till med problem i framtiden. Jag tror även att vi inte klarar av att ställa om. Så någonting säger mig att lösningen lutar mer åt ett stort solparasoll än att vi slutar köra bil. Sen tror jag ändå att Holland bör investera i dammar och vallar i framtiden. Som alltid klarar vi oss i väst. Skiten kommer som vanligt att drabba Afrika.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat