Ämne: Viktig domän
Visa ett inlägg
Oläst 2010-02-17, 16:32 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Tack för svaren. Om jag förstår det rätt kan jag alltså registrera en domän direkt via .SE/IIS. Men jag måste använda en DNS-server som tillhandahålls av en registrar, även om jag köper domänen via .SE och pekar den via deras kontrollpanel?

I Loopias fall så är det tex ns1.loopia.se. Det finns alltså ingen motsvarighet hos .SE i stil med ns1.iis.se?

Nu riskerar jag att gå offtopic i min egen tråd... Men jag har noterat att det alltid finns två namnservrar per domännamn - en primär och en sekundär (tex ns1.loopia.se och ns2.loopia.se). Är den andra namnservern någon typ av säkerhetsfunktion utifall den första inte fungerar, eller varför använder man två? Om det är en typ av säkerhetsfunktion vore det då möjligt att lägga den sekundära namnservern hos en annan registrar? Så att man till en domän exempelvis har ns1.loopia.se och ns1.binero.se?

All min downtime det senaste året har orsakats av Loopias labila namnservrar. Jag har både hängslen och livrem vad gäller backuplösningar för företagets server. Men kedjan är inte starkare än sin svagaste länk. Varje gång Loopias namnservrar dyker så dyker flera av mina domäner. Vad kan man göra åt detta? Bortsett ifrån att byta från Loopia till någon annan (som kanske bara blir ur askan in i elden).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat