|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Viktig domän
Jag tar frågorna i punktform.
1. Går det att registrera .se-domäner i flera år och förskottsbetala? Jag har för mig att jag läste det för en tid sedan.
2. Går det att hantera dnsér direkt via IIS? Jag har för mig att det gick förut, men att det inte längre är möjligt. Korrekt?
3. Om jag vill registrera en .se-domän i 100 år och förskottsbetala, hur bör jag då bäst gå tillväga? Går det fortfarande att registrera domäner direkt via IIS? Eller vad händer om ombudet som jag köper via (tex Loopia eller Binero) lägger ner verksamheten om 20 år? Vad händer med min domän då och pengarna som jag har betalat för ytterligare 80 år?
4. Hur fungerar det om jag förskottsbetalar en .se-domän i 100 år och sedan vill flytta domänen till en annan registrar redan efter några år? Anledningen till att jag frågar är att jag har domänen via Loopia idag. Loopia var jättebra för tre-fyra år sedan, men idag går deras dnsér ner stup i kvarten. Även om jag skulle flytta domänen till ett pålitligt företag idag, så finns det inga garanter för att respektive företag är lika pålitligt om tio år.
Summan av kardemumman är alltså att jag har en väldigt viktig domän som jag aldrig vill riskera att förlora. Så vad bör jag göra och tänka på för att gardera mig det kommande seklet?
|