Visa ett inlägg
Oläst 2010-02-11, 08:05 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Jag är nog inte rätt person att fråga eftersom jag har haft egen firma (som bissysla) i 20 år och hur jag startade då kan inte jämföras med nu. Det är milsvid skillnad - mycket till det bättre (bokföring, deklaration osv.). När jag började kunde man sitta i tre fyra timmar för att deklarera och då var det bara en pytteliten omsättning. Nu deklarerar jag på under 1 timme och den mesta tiden går till att kontrollräkna det som SPCS spottar ur sig.

Jag skulle rekommendera dig att ta titta på ALMIs eller Skatteverkets hemsidor och se när det är informationsträffar för nya företagare. På dessa får du mycket nyttig info och det ges även en chans att ställa lite frågor. Sen finns det flera böcker att läsa. Björn Lundén har skrivit en del bra saker (en del är gratis på hemsidan) och sen har Inkonomikonsult en bok som heter Från faktura till betalning (har jag för mig) och den har kommit i en ny utgåva nu så den är högaktuell. Det kanske låter tråkigt med att hänvisa till böcker men de kommer du ha nytta av som uppslagsböcker framöver.

När det gäller revisor så behöver du ingen. Det jag skulle kunna tänka mig är att du gör din bokföring själv i tre månader och sen gör upp med en redovisningsbyrå att de tar en titt på din bokföring så att den är ok och att de sen varje år gör din deklaration utifrån din bokföring. Det borde inte kosta dig mer än max 2000 per år. Oftast tar de runt 400:- per timme så en timmes konsultation är inget som ger stora hål i fickorna.

Det där med skatter är inte så enkelt att förklara men om du räknar som du har räknat så kommer du garanterat att slippa kvarskatt.

Senast redigerad av Westman den 2010-02-11 klockan 08:08
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat