Ämne: Skapa AB
Visa ett inlägg
Oläst 2010-02-08, 14:30 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av bedhead Visa inlägg
Hej,
Jag har startat ett enskild bolag precis. Om jag köper ett begagnad bolag, kan man på nått sätt använda pengarna jag har upparbetat i det enskilda och lägga det in i AB'et?
Vad menar du med "enskilt bolag", menar du enskild firma, eller ett privat aktiebolag?

Pengarna i den enskilda firman måste först skattas som lön så du får ut dem "i handen", sen kan du använda dem till aktiekapitalet i aktiebolaget.

Men om du köper ett begagnat aktiebolag så kan du fakturera din enskilda firma för arbete som du gör åt den enskidla firman genom ditt aktiebolag och du kan därmed undvika att uttagsbeskatta pengarna i den enskilda firman. Du får då in pengarna i aktiebolaget som normalaintäklter.

Detta är enkelt och fullt klagligt om du gör det på rätt sätt, dvs du som privatperson slutar att arbeta för din enskilda firma och börjar arbeta i aktiebolaget. AB:t gör jobb åt din enskilda firma som fortfrande har avtalet med kunden. Gör så tills du har tämt den enskilda firman på intäkter så den går plus-minus-noll sen har du pengarna i aktiebolaget.

Citat:
En annan fråga är att skall inte aktiekapitalet gå ned till 50.000 i april? Om det gör det, vill det fortfarande vara krav på 100.000 i det begagnade bolaget?
Detta vet jag lika lite som någon annan om. Men om du kan vänta så är det väl bra antar jag...

Citat:
Men oavsett så är det möjligt att jag får in så mycket pengar innan dess.
Det är nästan alltid bättre att låsa så lite pengar som möjligt så om du kan så vänta, det är inte lika enkelt att minska aktiekapitalet som det är att öka det.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-02-08 klockan 14:34
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat