Enda informationen du behöver ange om du vill sälja reklamplats är egentligen antal besökare, sidvisningar och ofta brukar annonsörer vara intresserade av varifrån dina besökare kommer ifrån (alltså vilka länder) och vilka intressen de har.
Det är såklart att det hade varit bättre om dina besökare stannade längre, men jag har aldrig varit med om att ange den uppgiften för annonsörer.
Man tar inte betalt i antalet besökare. De två vanligaste sätten att ta betalt är i antalet tusen sidvisningar (cpm-modellen) och i antalet klick på annonsbannern (cpc-modellen). Tex så tar du x antal kronor för tusen sidvisningar eller x antal kronor för varje klick på bannern. Har inte jättebra koll på vad man brukar ta betalt, men typ runt 5 kr per 1000 sidvisningar och nånting liknande för varje klick. Sen är det väldigt mycket en förhandlingsfråga. Du vill ha så mycket betalt som möjligt utan att göra dina kunder/klienter missnöjda (för du vill att de ska återkomma

). Så försök ge dem ett bra värde för den summa de lägger ner på att annonsera hos dig.