Visa ett inlägg
Oläst 2010-02-03, 23:30 #10
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Risken finns att jag inte tänkt efter nu. Men om en användare söker efter något han/hon aldrig sökt efter förut så kan väl inte något personligt resultat påverka så mycket? Borde inte det neutrala resultatet visas då?
Google blandar personliga och neutrala resultat för alla sökningar. Man vill helt enkelt att alla ska få en chans att visa upp sig så att folk inte börjar få en allt för snäv världsbild eller vad vi ska kalla det.

Om någon söker på t.ex. 'det bästa politiska partiet', så vill inte Google visa upp endast sidor som är förknippade med t.ex. vänsterpartiet även om denna personen av någon (outgrundlig :-) anledning endast besökt sidor förknippade med vänsterpartiet förrut.
Sidor förknippade med andra partier kommer vävas in i resultaten.

Google kommer naturligtvis aldrig säga hur fördelningen mellan personliga och 'gamla' neutrala resultat ser ut.
Själv tror nog på nånstans på max 15-20% personliga och resten neutrala.

För att svara på din direkta fråga om en person som aldrig sökt på en specifik fras eller ett specifik ord, kan få upp personliga resultat.
Det kan mycket väl inträffa.

Säg att jag har besökt Amazon.com massor med gånger tidigare och dessutom handlat av dem ett antal ggr.

I dag söker jag efter 'skiftnyckel' som jag aldrig sökt efter tidigare. Google vet ju att jag har stort förtroende för Amazon.com och de har ett mycket stort utval av just skiftnycklar.

Därför finns det stor chans att Google visar Amazon.com i högt upp isökresultatet.
Trots att de kanske rankar dåligt på just skiftnyckel i de neutrala resultaten.

Sitter du däremot vid en dator som aldrig varit uppkopplad på nätet tidigare, eller det är absolut första gången du använder Google överhuvudtaget så kommer naturligtvis endast neutrala resultat visas.

Senast redigerad av WebboT den 2010-02-03 klockan 23:52
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat