Visa ett inlägg
Oläst 2010-02-01, 12:28 #1
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2005
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar

Reg.datum: May 2005
Utländska aktörer är generellt sett betydligt billigare, enklarare att administrera och stabilare. Hostgator hostar till exempel nästan 3 miljoner sajter vilket ger en viss trygghet och ens sajt är typ alltid uppe.

Lättare att administrera eftersom utländska aktörer nästan alltid använder cPanel eller ibland DirectAdmin eller något annat känt som man är van vid. Att ta bort och lägga till domäner osv är oftast bara lite klick medans på vissa andra svenska aktörer måste man maila och vänta någon dag.

Svenska aktörer envisas oftast att bygga något eget backendsystem (Loopia, Binero, Crystone osv) som man måste lära sig och ändå inte blir lika bra i sin enkelhet och funktionalitet som till exempel cPanel som man är van att jobba med. Avancerat domänhantering är dock visserliggen bra. Statistik som till exempel Awstats och Webalizer brukar även saknas på svenska aktörer men brukar finnas på de utländska. Bra för att se hotlinkning, 404 errors, bandbredd osv.

Anledning att välja utländsk aktör för mitt fall är att jag vill hosta engelska sajter i USA. Främst för SEO (men det har nog minskat betydelse på sista tiden) men även för att jag vill att sajterna ska laddas snabbt för besökarna. Tidigare ville jag även sprida mina sajter på olika ställen för att stärka länkningen mellan dem men det är inte lika viktigt för mig nu.

Det som däremot är en fördel med svenska aktörer är den personliga servicen. Ofta kanske de känner igen vem man är och man känner att de faktiskt bryr sig. Jag vet att jag till exempel lätt kan kontakta Kjetil på Binero och han hjälper mig, lägger upp wildcard DNS osv. Medans på till exempel Hostgator är man en bland miljoner andra kunder.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat