Medlem
|
|
Reg.datum: Mar 2008
|
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2008
|
Flera svarar i denna tråd och rekommenderar trådskaparen att anlita ett välrenommerat företag för att göra en tillräckligt bra analys av den kod han köper.
Någon föreslog till och med att ett uppdaterat CV, och gärna en Zend-licens, är tydliga tecken på rätt person. Själv tycker jag att det säger rätt lite om vilken kvalitet man kan förvänta sig av den analysen.
Jag tycker att du bör se funderingarna kring prisbilden ur en annan synvinkel.
- Du vill utvecka en webbplats/tjänst utifrån dina önskemål och parametrar.
- Den ska enkelt gå att vidareutveckla framöver.
- Det företag du funderar på att anlita har lämnat dig en offert där de vill ha X antal kronor för att göra jobbet.
Först och främst så måste du försöka bedöma om det företag du tänker anlita känns seriöst och har tillräcklig kompetens för att klara av uppgiften.
Om deras tidigare uppdrag/referenser och personliga bemötande inte besvarar den frågan så tycker jag att du bör dela upp jobbet i mindre segment:
Om jag vore du så skulle jag göra följande:
1. Hitta ett företag som är förtroendeingivande och verkar vara tillräckligt kompetenta att klara av den uppgift du vill ha utförd.
2. Be detta företag lägga ner 20-30 timmar till att skapa ett första utkast som är granskningsbart.
3. Välj ut 3-4 st av de personer som anmält sig via denna tråd eller på annat håll, och be dessa personer lämna sitt omdöme kring utkastet.
- Hur långt räckte dessa timmar? Är det en normal arbetsinsats i förhållande till resultatet?
- Har företaget du anlitat varit realistiska i sin tidsplanering? Klarar dom av att slutföra resterande del av jobbet på den tid de utlovat?
- Hur enkelt/svårt skulle det vara att som "oinvigd" konsult sätta sig in i systemet för att sedan vidareutveckla detta?
När detta är gjort så bör du få en rätt bra fingervisning om företaget du anlitar verkar vara rätt för dig eller ej.
Att som extern konsult bedöma ett pris utifrån att bara analysera källkoden känns rätt vanskligt.
För att överhuvudtaget kunna göra en sån bedömning så måste denne även vara införstådd i avtalet mellan dig och företaget du anlitat som reglerar t.ex:
- Vad som ingår och vad som inte ingår i priset.
- Vad företaget debiterar för support (felsökning, inlärning, garanti)
- Vad de debiterar fortsättningsvis för vidareutveckling av samma tjänst.
Även om du har den här typen av avtal, så tror jag ändå att du skulle få helt olika riktmärken beroende på vem eller vilket företag du än frågar. Framförallt om du vänder dig till både större och små företag.
Och vem kontrollerar kontrollanten?
Om du anlitar en person som ska analysera källkoden och därefter lämna sitt omdöme på detta, vem ska då kontrollera om detta omdöme är rimligt eller ej?
Tillslut måste du helt enkelt bestämma dig för att lita, eller kanske chansa, på att din magkänsla och ditt personliga intryck är rätt väg att gå.
Hoppas det löser sig i alla fall!
Lycka till!
|