"Driven" för mig är någon som är intresserad och engagerad i sin arbetsuppgift. För mig är det betydligt viktigare än både formell utbildning och arbetslivserfarenhet. Drömmen är en anställd som tar med sig laptopen hem efter jobbet och fortsätter arbeta bara därför att det är så jäkla kul. Det är så klart en ganska orealistisk förhoppning, men man kan ju alltid önska.
Du får tänka på att en platsannons motsvarar en femårings önskelista inför julafton. De flesta tar med ALLT de önskar sig, men förväntar sig kanske inte att få ens hälften. Tyvärr så brukar det medföra vissa problem, eftersom det blir svårt för den arbetssökande att veta vad som är viktigast för arbetsgivaren. Med en för luddig platsannons och en för lång önskelista så finns det risk att man slösar bort både sin egen och den arbetssökandes tid.
När jag själv skriver platsannonser så brukar jag dela upp det i två delar. En del där det framgår vilka som är absoluta minimikrav för att en person överhuvudtaget ska kunna klara av jobbet. Och sedan en andra del med önskemål och "floskler" som du kallar det

.