Citat:
Ursprungligen postat av se7en
Det jag tänker mig är ett system där du scannar in fakturorna och dessa hamnar i nån kö som t.ex. heter "Obehandlade fakturor". Du loggar sedan in i programmet och börja att gå genom fakturorna för att godkänna. Där lägger du även in Levnamn, utskriftsdatum, ankomstdatum (samma datum som inscanning), belopp, ocr, förfallodatum. Finns det OCR stöd så är det ju bara att copy paste. På så sätt har jag en klockren översikt på hur mycket $ obetalda vi har, missar aldrig en betalning då man i praktiken skulle kunna lägga in e-post meddelande en dag innan; "Du har X antal fakturor som förfaller imorgon!".
Största problemet jag upplever är precis som Gustav sa, att bläddra bland pärmar och att faktiskt titta på fakturan i efterhand när den ligger hos revisorn. Exempelvis så skickade en lev. en faktura i december och en i Januari. Jag misstänkte att jag hade betalat ett liknandne belopp i dec 09. Fick åka till revisorn leta bland pärmar och konstatera till att jag faktiskt har betalat detta. Hade mitt minne varit sämre så hade det varit körd. Fakturan var på många kr och hade ett nytt faktura nr. Lev. påstår att de precis bytt faktureringssystem...
Jag är gärna med i någon utvecklingsgrupp och kan även investera i form av kunskap och kapital. PMa gärna!
|
Som sagt, just detta finns i dag. Exakt detta finns det prisvärda tjänster för. PM:a mig för vidare information så ska jag nog kunna lotsa er rätt.
Gällande e-fakturering så släptte Fortnox en modul för detta innan årsskiftet som är gratis att gå med i. Kostar 3,5 kr per faktura om ni använder deras bra bokföringsprogram.
Lycka till!