Visa ett inlägg
Oläst 2010-01-19, 02:48 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Richie72 Visa inlägg
Gustav skrev
"Följesedel, portobetaltstämpel, faktura och autogiro - är den bästa och mest kostnadseffektiva lösningen för nio av tio e-handlare. Men håll ordning på fakturorna och följesedlarna så att Posten inte fakturerar eller drar fel belopp via autogiro. Det händer tyvärr ganska ofta att de gör det."

Vi använder portomaskin, jag har en anställd som plockar, packar, väger, frankerar och lägger på lådan. Hur får ni det till att det blir billigare med porto betalt. Speciellt om man skickar till utlandet. Krångel med fakturor, följesedlar,förseningsavgifter mm.

Vill gärna se en beräkning, har kollat postens prislistor och kan inte se att porto betalt blir billigare. Jag har antagligen missat något. Upplys mig gärna om vad.

Gissningsvis så är det prisskillnaden mellan EDI och vanlig post som du har missat. Prisskillnaden blir mycket stor om du skickar skrymmande brev med tilläggstjänster såsom REK och PF.

Senast jag talade med Pitneybowes och såg mig om i övrigt, så var det bara de riktigt dyra maskinerna som kunde hantera alla kombinationer av EDI. Dvs det finns tusentals företag i det här landet som använder maskin i tron om att det blir billigare, men där de i själva verket skickar till ett högre porto än om de hade skickat EDI med frankostämpel. Helt enkelt därför att deras maskiner inte har stöd för EDI.

Obs. Jag säger inte att EDI alltid blir billigast. När det kommer till paket så brukar det bli tvärtom, eftersom EDI då även tar hänsyn till volym och inte bara vikt. Det är förmodligen många företag som betalar för mycket utan att veta om det där också.

Vilken lösning som blir billigast för just ditt företag kan naturligtvis inte jag veta. Jag skrev "nio av tio". Vad som har hänt det senaste året sedan jag skrev inlägget vet jag inte heller. Skickar du mycket post utomlands så kanske det ser helt annorlunda ut.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat