Medlem
|
|
Reg.datum: Jun 2007
|
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2007
|
Försäendelse har inte kommit fram - ord mot ord!
Scenario
Kund handlar mot förskottbetalning i webbshop före jul och jag skickar varan (värde 500 kronor) före jul.
Kund hör av sig den 10 januari, och frågar vart varan tagit vägen.
Efter lite efterforskning och mailväxling i några dagar så ser jag att filmen har skickat till hans gamla adress. Eftersom han är en tidigare kund i shoppen där han hade sin gamla adress när han beställt ny vara i år men inte uppdaterat sin adress vid årets beställning
Den har inte kommit i retur til mig, jag har pratat med det lokala postkontoret som inte hade det på någon hylla. De verkar vara ett litet seriöst postkontor som vet om sina kunder och brev/paket som kommer fel, returer mm mm. Och de trodde att även om den skickats till den gamla adressen kan de nog till 99% skickat den till den nya adressen då de har koll på sitt distikt.
Men vad göra nu? Brevet kan ju faktiskt ha kommit bort innan den kom fram till orten ute på landet eller till och med när det skickats i retur till huvudstaden. Men den kan också kommit fram och kunder kör en chansning eller så har han slarvat bort den.
Läge för God will eller Bad will? Han har ju betalt för varan, och jag går inte back på den om jag skickar en ny. Även om det skulle kännas surt att bli blåst.
Status just nu är att jag nog skickar en ny vara, mest för att hålla god service och han har handlat förrut utan strul.
Men vad säger konsumentlagen, har någon här råkat ut för liknande case och hur ofta händer det att försändelser försvinner på posten (lex Karl-bertil?)
|