Visa ett inlägg
Oläst 2010-01-09, 18:21 #3
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Nov 2009
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Nov 2009
Citat:
Ursprungligen postat av goose Visa inlägg
Kan du inget om programmering men ska hyra in folk för att utföra såna jobb så är det ju bra om man lär sig själv så mycket som möjligt, annars kan man bli lurad.
Där har jag turen med mig att ha en utvecklare som kompis som efteråt kan studera koden och tala om ifall den är skit eller bra.

Citat:
Precis så är det ju när man hyr in hantverkare också, därav min liknelse. Säger hantverkaren "äh det behövs inget tätskikt här" så kan det ju vara bra att ha läst på att det är fel.
Lite dålig jämförelse Då alla förstår och vet att tätskikt ska vara som underlag på flytspacklet. Men jag förstår helt klart jargongen.

Citat:
Jag medger att det är lite mer komplicerat kanske att beställa ett programmeringsjobb, men tar du referenser och tittar på tidigare utförda arbeten så tror jag att du säkrare blir nöjd med jobbet.
Min kära mor har lärt mig en sak som jag bär med mig hela livet och det är följande - man ska inte tro gott om alla! Programmeringsjobb är svårt. Om jag ska anlita en så innebär inte det per automatik att jag måste börja läsa på om PHP, för det kan ta månader och år innan jag har lärt mig grunden och förstå språket. Däremot har jag lärt mig att betalar jag 15000kr för en hemsida då räknar jag med att den är värd 15000kr också. Betalar jag 1000kr för en design, då är designen skapad i paint.

Citat:
Däremot kan det nog vara svårt att få sitta med när programmeraren programmerar, det är nog inte så intressant i längden heller.
Jag tror nog alla parter tycker att arbetet blir enklare för båda om man får sitta med. Det är enklare att förklara och visa om man sitter bredvid.

Skulle jag däremot kunna programmera och göra designer i Photoshop så skulle jag aldrig kunna bedra en kund och jag skulle kunna programmera och göra designen i månader tills att kunden säger - nu är jag nöjd, den är precis skapad efter mina önskemål från början, så som jag hade tänkt mig.

Det blir också billigare tror jag, ifall jag sitter med programmeraren för då kan jag visa och berätta exakt hur jag vill ha det. Sitter han i Luleå och jag i Malmö då kanske han måste göra tio justeringar innan jag är nöjd eftersom vi både skriver meddelanden och då blir det dyrare för mig också.

Men men. Åter till ämnet.

Skulle jag programmera åt en kompis så skulle jag aldrig ta betalt, om inte arbetet kräver mer än två dagar att slutföra.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat