Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Det hela beror väl på hur mycket kunskap webbdesignern har?
Är man en skicklig yrkesman så ska man absolut ha marknadsmässigt betalt, det finns ingen anledning att den ena parten i en vänskasrelation ska bli utnyttjad av den andre.
Men som sagt det hela beror helt och hållet (eller i alla fall mestadels) på vilken kvalitet på jobbet vi pratar om.
En duktig yrkesman skulle kanske lägga ned ca 12-16 timmar på att få till en bra sajt. Men då pratar jag riktigt proffsjobb.
Ett riktigt fullblodsproffs tar väl ca 800 SEK/tim dvs 9600-12800 SEK.
|
Det här är rätt intressant.
Hur vet jag som är nollställd inom programmering att koden blir riktigt bra skriven? Ska jag betala 800kr/tim och sedan vet jag inte hur det blir.
Samtidigt räknar man med att det blir riktigt bra också för en sån summa.
Ungefär som när jag kaklar hos någon (inte en kompis eller anhörig) så brukar jag ta 300kr/tim (ibland fast pris) och priset sätter jag efter mina kunskaper och hur duktig jag är.
Sen om det är en pensionär som ska ha sitt badrum kaklat och har dålig syn. Jag gör jobbet ändå lika bra som alltid för att gå därifrån med gott samvete och veta att han har fått det han har betalat för. För någon kanske kommer dit och säger "vilket snyggt badrum, vem har gjort detta?" Eller att någon säger "fy fan vilket jävligt badrum, vem har gjort detta?" Lika bra att göra det perfekt och snyggt gjort varje gång, vare sig det är blind person eller en som själv arbetar som plattsättare men kanske har en yrkesskada och inte kan kakla själv.
Hur fungerar det inom programmering kan man fråga sig? Jag är som sagt nollställd och förstår ingenting. Ser jag en kod så är det arabiska för mig.
Om jag betalar en kille 8000kr för att programmera min design. Hur kan jag vara 100% säker på att arbetet blir riktigt gjort och att det inte är en spaghetti-kod som läcker som ett såll? Jag kan ju ingenting inom programmering. Ska jag behöva anlita en annan programmerare som ser igenom koden eller eller jurist, hur gör man? Berätta gärna någon.
Ska jag lita på honom eller hur gör man?
Vet inte om detta ska vara i den här tråden. Men jag låg och tänkte på detta inatt. Hur det funkar för oss som är nollställd inom programmering och ska anlita en?