Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
Konsumentköplagen är solklar i detta fall, det är alltid leverantören som har bevisbördan de första 6 månaderna.
När du lämnat in datorn för reparation av samma fel 3 gånger så har du rätt enligt lag att häva köpet. Du som kund har då rätt att få tillbaka alla dina pengar dvs HELA inköpsvärdet. Leverantören kan inte ensidigt begränsa denna rättighet.
Felet i sig känner jag igen från en dator jag köpte från BRIK i mitten på 90-talet. Då var det en lödloppa som gjorde att en krets korsslöts efter 2 timmars användning (när lödningen blev tillräckligt varm). Vi hävde köpet och fick alla pengarna tillbaks.
Felet som du råkar ut för upptäcks troligen inte av verksataden för de kör inte datorn så den bli lika varm som du gör. De arbvetar säkert i ett luftkonditionerat rum och de kör kanske inte lika länge med sina stresstester (som f.ö. brukar vara inriktade på att hitta minnesfel eller andra kretsfel vilket detta inte verkar vara).
Felet har upptäckts inom de stipulerade 6 månaderna så du bör helt enklt häva köpet rakt upp och ner och köpa en annan dator från en annan leverantör.
Senast redigerad av Conny Westh den 2010-01-09 klockan 02:47
|