Visa ett inlägg
Oläst 2010-01-06, 11:56 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Oj, det var mycket på en gång.
Vad som är intressant är vilka lagstiftningar vi snackar om. Håller vi oss till Sverige eller är det flera jurisdiktioner, till exempel USA, som det handlar om?
Om vi pratar USA kan det bli hur komplicerat som helst.
Pratar vi Sverige så är lagarna relativt nyligen ändrade, det är få fall som dragits i domstol och det är ont om prejudicerande exempel.

Om du länkar till något material som är illegalt upplagt av någon annan så är det alltid lagbrott (typ Pirate Bay).
Om du länkar till material som är lagligt upplagt kan det bli mer komplicerat.
Allmänt kan man säga att om en upphovsrättsägare ställer villkor för att upplåta upphovsrätten och om du erbjuder ett sätt att kringgå det villkoret så kan det bryta mot lagen.
Exempel: du får ladda ner och använda min fina extension om du först exponeras för min annonsspäckade sida. Det är ett slags anbud som man kan anta eller förkasta.
Om du erbjuder en annan väg in så har du berövat upphovsrättsägaren möjligheten att ge besökaren det anbudet, att styra över hur hans material ska spridas och på vilka villkor. Upphovsrättsägaren äger materialet och har också rätt att styra över hur det publiceras.

Att du publicerar direktlänkar till innehåll på andra sidor innebär inte automatiskt att du bryter mot upphovsrätten. Man får se från fall till fall.
I ett aktuellt fall som inte är avgjort publicerade en person en länk till en stream från Canal+ med upphovsrättsskyddat material. Där anser åtminstone Canal+ att det är olagligt att direktlänka.
Man skulle kunna tänka sig att domstolen bedömer det annorlunda om det länkade materialet upplåts fritt eller med väldigt öppna villkor.

Jag skulle kontakta kunnig jurist innan jag satsar mina sparpengar på den typ av tjänst som du beskriver.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat