Visa ett inlägg
Oläst 2010-01-05, 15:47 #4
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Man ska ha olika URL framför allt för att båda språken ska kunna indexeras. Om man använder samma URL och styr språk med t.ex. webbläsarspråk, cookies eller IP-adress kommer sökmotorerna bara att indexera ett av språken.

När det gäller AdSense så kommer Google att titta på sidan för att välja relevanta annonser (och då använda samma URL som i användarens webbläsare). Då bör förstås Google få se samma sida (och samma språk) som besökaren.

Det är även bra att kunna direktlänka till sidorna på valfritt språk. Här kan man dock även argumentera för motsatsen. Det kan vara bra att användaren får se sidan på sitt språk även om han får URL:en från någon som sett sidan på ett annat språk. Jag tycker dock att det är bättre om användaren i så fall själv får klicka på en länk för att byta språk.

Olika sätt att få olika URL till olika språk:
Svenska: sv.domän.com/
Engelska: en.domän.com/

Svenska: domän.com/sv/
Engelska: domän.com/en/

Svenska: domän.com/?l=sv
Engelska: domän.com/?l=en

Svenska: domän.se/
Engelska: domän.com/

Det skulle vara intressant om någon SEO-expert kunde argumentera lite för vilken variant som är bäst. Om man har samma subdomän för alla språk drar de nytta av varandras trust och PR. Om olika språk ligger på olika (sub)domäner kanske länkar mellan de olika språken blir värda mer?

Med olika (sub)domäner borde det bli lättare att lastbalansera och placera sidan på en server som är närmare användarna.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat