Citat:
Ursprungligen postat av KristianE
Korrekt, det är frivilligt för uthyraren att ta ut moms på
lokalen. Man måste registrera sig hos Skatteverket som
uthyrare av dessa lokaler, sen är det OK med moms.
"Om du ska ta ut moms av dina hyresgäster vid uthyrning av butikslokaler, kontorslokaler, industrilokaler och hela byggnader som används i momspliktig verksamhet måste du ha ett beslut från Skatteverket om att du är registrerad för uthyrning av lokalerna. Broschyren beskriver huvuddragen i de regler som gäller för frivillig skattskyldighet."
SKV 563
Vi betalar moms på vårt kontor som säkert många andra.
|
Principen är väl att om du vill FÖRÄDLA lokalen på något sätt. Om du hyr ut "kallhyra" så kan du inte ta ut moms. Däremot om du exempelvis tillhandahåller en kaffemaskin, receptionisttjänst, bredband, telefoni, kopieringsmaskin etc. (som samtliga är påtvingade med moms) - så måste du ju självklart göra detsamma.