Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A
1) I princip ja, men de måste ha ett marknadsvärde som motsvarar det du köper in dem för, annars får du betala mellanskillnaden som lön. Svårigheten är här att värdera portföljen, och utgångspunkten är att de är värderade till vad du köpt in dem för. Kan du inte värdera dem på det sättet så undvik detta alternativ.
|
Portföjlen innhåller ett 80-tal domäner, ett värde på 70'000 totalt borde väl inte vara nått extremt överpris, eller...?
Citat:
2) Har du köpt en tillgång med varaktigt värde så räknas den in som tillgångar och därmed blir inte aktiekapitalet förbrukat. Se upp för eventuell avskrivning som tar ner värdet. Tänk på att likviditeten sjunker så att du har dåligt med pengar på bankkontot sen.
|
Likviditeten är nog inget problem då det handlar om konsultarbete, dvs inga dyra inköp eller hyreskostnader.
Citat:
3) Ja, inte bara revisorn utan även Bolagsverket. Använd inte detta sätt om du inte har en egendom som är lätt att värdera och som har ett substansiellt värde över tid, typ fastigheter, lastbilar, maskinpark (ej datorer). Dessutom kan det bli det problem sen eftersom du inte har kontanter utan måste skjuta till det för att täcka löpande utgifter om inte din verksamhet genererar ett positivt kassaflöde.
|
Bolagsverket?!?! vad har de att göra med vad mitt bolag spenderar sina pengar på? Inte ska väl de behöva godkänna mina inköp? Läste du verkligen min fråga rätt?