|
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Feb 2004
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Feb 2004
|
Jag rekommenderar dig att frska speca ner så mycket som möjligt av det här och höra av dig till några hostingleverantörer för prisförslag. Räkna med att managed hosting på de två viktiga VPS:erna kostar nästan lika mycket som managed hosting av två fysiska maskiner. Detta eftersom det mest är arbete du betalar för i ett sådant kontrakt.
Fundera också över SLA-nivåer, alltså hur fort du vill ha tekniker plats utanför ordinarie arbetstider.
På hårdvarufronten tror jag att du vill ha rätt så mycket RAM i servern. Du vill kunna ge Windows-VPS:en mycket minne om den ska användas till tunna klienter. Vi har sett kunder försöka köra fjärrskrivbord mot maskiner med lite minne (till exempele en som ville köra fem fjärrskrivbord mot vår VPS Standard med 512 MB RAM), men det slutar alltid med att de vill kunna köra webbläsare och visa Flashsidor, och då ökar minnesanvändningen snabbt. Om du vill kunna använda de tunna klienterna som fullskaliga arbetsstationer (med ordbehandlare, e-postprogram och webbläsare) så ska du nog räkna med åtminstone 1 GB minne per användare på Windowsmaskinen.
Vad webbdelen drar för prestanda är svårt att säga då det beror mycket på dina webbapplikationer. Är en "hit" en fil eller en sida? Statiskt material kräver ju inte så mycket prestanda, men dynamisk PHP-kod och databasfrågor kräver desto mer.
Eftersom det är skönt att ta i i överkant så skulle nog jag kollat på någon 2U-server med plats för mycket minne (från 8GB och uppåt). Helst vill du ha en processor ur Intel 5500-serien, men det spelar egentligen inte så stor roll. Fundera på hur mycket du kommer belasta maskinerna och om du tror att du vill ha en eller två processorer.
Vilka hårddiskar du ska köpa beror också på belastningen. Förmodligen vill du i alla fall köpa en server med RAID-kort som har batteribackup. Om du sedan väljer SATA- eller SAS-diskar beror på lasten, din budget och hur stora datamängder du behöver lagra.
|